ילדים עם לקויות למידה

שנים רבות שאנו שומעים את המושגים לקויות למידה ובעיות קשב וריכוז.  
בעבר לא היתה מודעות לנושא  וילדים ומבוגרים שסבלו מכך נתקלו לא פעם בתגובות של חוסר הבנה ואף חוסר הערכה. 
בשנים האחרונות, עם העליה בשאיפות ובמטרות ההשכלתיות של החברה המודרנית וכן ברמת המורכבות שלהן, הצורך בהגברת המודעות, הרגישות והקבלה ללקויות למידה הופך לחשוב מעין כמוהו ורבים מהילדים מאובחנים כעת כסובלים מלקויות שונות.

לקויות למידה הן שם כולל למגוון לקויות היכולות לבוא לידי ביטוי בהקשבה, בקריאה, בקשיי כתיבה והבעה בעל פה, באיות ובביצוע חישובים.
לעתים קיימת גם הפרעת קשב וריכוז יחד עם לקות הלמידה. ללקויות למידה יכולה להיות השפעה על התפקוד היומיומי כגון – התארגנות, הסתגלות למצבים חדשים ומשתנים על ההישגים וכן על הפן הרגשי, על הדימוי העצמי ועל הקשרים החברתיים.

אבחון לקות הלמידה, טיפול מתאים, תמיכה אקדמית והתאמות יכולים לסייע לילדים עם לקויות למידה.
כאשר הלקות אינה מאובחנת, עלולות להיווצר תחושות של כישלון ותסכול.
הילד מרגיש כי הוא אינו עומד בציפיות, עצלן ואולי אף טיפש.
לכך מתווספות תחושות אשמה ובושה שעלולות אם יתארכו להשפיע על הדימוי העצמי, הבטחון ועל הציפיה מראש לכישלון.
אלו יכולים להביא  להמנעות וחוסר עיניין ואצל חלק מהילדים אף נצפית עצבות.
לעתים תתפתח רגרסיה התנהגותית כתגובה של הילד לתחושת הכישלון והכעס המצטבר בו בניסיון למצוא את מקומו. כגון – התפרצויות זעם, התרסה.

דרך ההתמודדות

כדאי לגשת לאבחון על מנת לתת שם והסבר לקושי.
הידיעה תפחית את תחושת האשמה והכישלון ותיתן לילד את ההרגשה כי הסביבה מכירה בקושי שלו ומקבלת אותו.  

במקביל להתמודדות עם הקושי והקניית כלים מתאימים (כגון: הדרכה, הוראה מתקנת, התאמות) חשוב לשים לב לחוזקותיו של הילד ולכישוריו ולתת להם מקום לביטוי הן בבית והן בבית הספר.

יש צורך בהתמודדות הדרגתית וסבלנית עם הקשיים הרגשיים והחברתיים שעשויים להופיע כתופעת לוואי של לקות הלמידה ולעתים יש להפנות את הילדים לטיפול רגשי במידה וחשים מצוקה.

טיפול רגשי מומלץ על מנת להביע ולעבד את מגוון הרגשות העולים מקשיי ההתמודדות היומיומית עם הציפיות והדרישות של הסביבה, בבית ומחוצה לו, כמו גם היחסים הבינאישיים של הילד עם הדמויות המשמעותיות בחייו, ההורים, האחים ואחיות, מורים וחברים.

בטיפול הילד מבטא את החוויה הרגשית שלו בעולם ותפיסותיו ביחס לעצמו.
בנוסף, נבחנות דרכי ההתנהגות אותן פיתח כתגובה לקשייו ומידת התאמתן לילד.

שמי ענת, אני פסיכותרפיסטית מוסמכת , בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה, מוסמכת בחינוך מיוחד עם ניסיון רב במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית.   
אני מטפלת רגשית בילדים ונוער הן במסגרת פרטית והן במסגרת ציבורית.

בקליניקה אני מטפלת טיפול רגשי באמצעות שיחה, משחק ויצירה. המרחב הבטוח והלא שיפוטי, מאפשר לילד להביע את עצמו ללא חשש ויחד מחדדים את החוזקות ומפתחים את הביטחון העצמי ודרכי ההתמודדות עם הקשיים.

רוצה לדבר איתי ?

ניתן ליצור קשר בטלפון: 054-3213485

או על ידי שליחת הודעה בטופס זה

כתובות הקליניקה

תל אביב – רחוב פנקס 24

 

   הרצליה – רחוב יהודה הנשיא